August 27, 2015

Kus Budapestis süüa?

Seekord tahtsin oma reisimuljeid edasi anda veidi teisel moel, kui tavaliselt, kasutades formaati, mis võib kasulikuks osutuda järgmistele Ungari pealinna suunduvatele inimestele. Siin valik Budapesti söögikohtadest, mis meie järgi proovisime. Leidsime nad kohalike soovituste, TripAdvisori ja googeldamise kaudu.

1. Nagycsarnok
Tegemist Budapesti suurima ja vanima siseruumis oleva turuga! Lisaks värskele kraamile ja turistide lemmiktoodetele, mida kaasa osta (terav maitseaine paprika, tikanditega käsitöö jms), on seal teisel korrusel hulgaliselt söögiputkasid, kust saab nii kohalikku tänavatoitu, kui üldse võimalik. Kõige pikem järjekord on seal lángos'ile - Ungari rahvuskööki kuuluv suur fritüüritud lihtsast taignast lapik, mida traditsiooniliselt süüakse hapukoore, küüslaugu ja riivjuustuga. Tunne on selline, nagu sööks eriti rasvast pitsat. Ungari pitsaks seda kõhutäit vahel kutsutaksegi. Silmad tasub lahti hoida ka esimesel korrusel "peatänaval" asuva pagariputka jaoks, kust võib leida imehead kirsistruudlit!

2. Most
Teine Ungari rahvuskööki kuuluv klassika on guljašš. Kui meil on guljašš paksem ja rohkem hautise/kastme moodi, siis Ungaris on tegemist supiga. Loomulikult on igal põhitänaval kuskil paar silti, mis väidavad, et just nemad pakuvad seda kõige kõigemat guljašši. Et mitte pead kaotada, uurisime meie järgi, kus kohalikud selle supi headuses on veendunud ning saime kaks soovitust. Most bistroos tuli supiga kaasa vahva ja väga maitsev ahjusoe sai, küpsetatud lillepotis. Väljas oli suur katusealune väliterass, kus isegi vihma korral mugavalt istuda sai. Jaheda ilmaga sobis see supp meile väga hästi!

3. Kiadó Kocsma
Teine koht, kus guljašši sõime (ning mis osutas eriti liharohkeks!), oli Kiadó pubi. Soovitame roki- ja õllesõpradele!

4. Molnár's kürtőskalács
Magustoiduks (või miks mitte hommikusöögiks) üks magus amps Ungari saiakest - kürtőskalács! Tainas keeratakse ümber rulli, küpsetatakse ning ahjusoojana veeretatakse seejärel meelepärases lisandis. Meie võtsime mooniseemnetega ning see ausalt sulas suus..

5. Belvárosi Disznótoros
 Kui saabudes oma ööbimiskohta otsisime, nägime järsku tänava peal pikka järjekorda. Läksime siis uudishimulikena ligi ning avastasime, et see on üks lõunasöögikoht, mida meile juba soovitatud oli. Ega siis midagi, võtsime sappa. Palju ostetakse seal söök lihtsalt kaasa, koha peal peab leppima püsti einestades. Nüüd teame, et mõned majad edasi on üks park, kus oleks kena einestada olnud. Valikus erinevad lihatoidud, salatid, lisandiks võimalik võtta praekartulit või hoopis kapsast. Inglise keelega pole seal midagi teha, kuid söönuks saab kohalike kombel hästi (ja väga soodsalt)!

6. Púder
Nicola sünnipäeva tähistasime sellises kohas nagu Púder. Tegemist populaarse restoraniga, kuhu saime napilt viimase koha kolmapäeva õhtul. Meenutas ta mulle natukene F-Hoonet, võibolla seetõttu, et seal samuti suurel aknalaual einestada saab. Toit oli aus ja hea, meie sõime kala musta risottoga.

7. Mamo Gelato
 Budapesti tänavatel võib väga palju kohata itaalia jäätise kohvikuid. Pole imestada, ilmad võivad seal väga kuumad olla. Erinevaid kohti oli palju, proovisime nendest mõnda ning minu isiklik jäätiseekspert kiitis just selle koha heaks, kus me siis mitu õhtut maiustamas käisime. Jah, ka mulle tundus selle koha jäätis tekstuurilt õigem ja rammusam ning lisaks sain teada fakti, mille järgi saab kohe aru, kas on õige värk või ei - väidetavalt ei serveeri mitte ükski tõsiseltvõetav Itaalia kohvik oma jäätist topsi sees pallina, jättes pool topsi paratamatult tühjaks. Ei, jäätist serveeritakse ebapallina, rohkelt, täites ära kogu topsi. Ja just niimodi Mamos jäätist saabki. Asub antud kohvik muide Púder'iga samal tänaval.

8. Padthai Wokbar
 Kontseptsioonilt veidi meile tuttava Vapiano (mis on muide samuti Budapestis olemas) moodi on võimalik Budapestis üks tervislik nuudli- või riisiroog saada. Toit on võimalik täiesti enda äranägemise järgi kokku panna ning see valmib kiirelt. Lisandite valik on suur ning boonusena saad kaasa hea tuju, et lõpuks midagi veidi kergemat sai süüa.

9. Butter Brothers
 Kodune hommikusöögikohake, kust saab värskeid küpsetisi ning maitsvat kohvi nii kohapeal nautida kui kaasa osta. Kas omanikud ka päriselt vennad on, jäi meil sellel korral välja selgitamata.

10. Szimpla Kert
 Budapesti öökultuuri eripäraseimaks osaks on mahajäetud majadesse pubide ehitamine (ruin pubs). Nagu kohalik giid meile tabavalt ütles - kui näed varemetes maja, astu sisse, seal võib olla kohvik! Ja kui ei ole, pole hullu, leia järgmine räämas koht ning korda protsessi. Szimpla Kert on Budapestis kõigi varemepubide ema - see on suur, elab oma elu, on nädalavahetuse õhtul alati rahvast pungil ning kultuuriprogramm on seal tihe. Pilte tegin päeval, et hiljem kaamerat mitte kaasas kanda. Meie juhtusime sinna vaba lava õhtul ning olemine oli kift.

11. Amber's French Bakery & Cafe
 Silmnähtavalt just turistidele suunatud koht, kuid olime meeldivalt üllatunud, kui sealsed koogid väga headeks osutusid! Hea asukohaga, võimalus väljas istuda ning nautida vaadet väljakule ja suurele turuhoonele.

12. Nándori Cukrászda
Aga kui seda kõige paremat ja uhkemat tordilõiku taga ajada, siis peab sammud seadma Nándori Cukrászda'sse. Käisime seal kaks korda ning esimesel korral oli jälle järjekord uksest välja - see on alati hea märk! Nende hõrgutiste järgi maksab kohale tulla ka teisest linna otsast, sest osasid torte on lausa Ungari võistlustel auhindadega pärjatud.

Märkida tasuks aga seda, et paljudes kohtades saab maksta vaid sularahas. Arve eest makstes tuleb tähele panna, et aitäh öeldakse alles siis, kui kõik arveldused on tehtud ning oled valmis lahkuma (ehk siis vahetusraha tagasi ei oota ning kõik, mis üle oli, oligi mõeldud jootrahana). Kahjuks ei oska kommenteerida, kui rangelt sellist asja tähele pannakse, kuid sellist hoiatust me igatahes kuulsime ning jätsime meelde.