August 30, 2015

Köszönöm!

Köszönöm - ungari keeles aitäh

Viimane reisipostitus Budapestist tuleb eelmisega samat laadi - nipid, nõuanded ja soovitused mida ja kuidas Budapestis teha. Mulle meeldis seal väga ning seetõttu oli huvi rohkem ringi seigelda, samas siiski piisavalt vabalt võttes, et puhkusest ei saaks kindla plaani järgi rööprähklemine. Selle võib jätta sügiseks :)
  • Ungari on Euroopa Liidu liige, kuid neil on euro asemel kasutusel forint (1 euro = 315 Ungari forinti). Kõige kergem on võimalusel tasuda pangakaardiga, kuid sularaha peab kindlasti kaasas olema, sest paljudels kohtades kaardimakse võimalus puudub. Kuna meie ei osanud ette ennustada, kui palju võiks sularaha kuluda, võtsime kaasa eurod, mida seal valuutavahetuspunktides jaokaupa ringi vahetasime. Küllaldaselt leidus kohti, mis ei võta vahendustasu.
  • Ungaris on kombeks söögikohtades jätta jootraha. Meie olime sellega veidi kimpus, sest meeldivat teenindust kohtasime vaid paaril korral ning oleme justkui selle eest harjunud oma rahulolu näitama. Ma ei pea silmas siin ette ja taha naeratamist ja veatut inglise keelt, vaid abivalmidust. Ei olnud harv juhus, et sisenedes söögikohta ning vahtides ringi nagu juhmakad, et kas me peaks nüüd istuma lauda või tellima baarileti äärest, seisis ettekandja leti ees (mitte leti taga askeldades) ja vaatas meile lihtsalt otsa, kuni me lõpuks küsisime, et kas me võime lauast tellida. Seda stsenaariumi, et abi/teeninduse saamiseks peab ise ebalevalt jutu lahti tegema, kordus igapäevaselt. Ma saan aru, kui kedagi pole või on kiire, kuid see ei olnud tihti probleemiks. Eriti eredalt on meeles juhtum ühest pagariärist, kus kassaaparaadi taga oli kaks neidu, üks sehkendas aparaadiga, teine vaatas meile otsa. Meie vaikisime, sest viisakas oleks lasta ühel ära sehkendada. Sehkendamine lõppes, sehkendaja lahkus, teine neiu jätkas vaikides meile otsa vaatamist. Lõpuks küsisime, et kas me võime tellida. Jah, võime küll.
  •  Ringi liikumiseks kasuta julgelt ühistransporti! Lennujaamast kesklinna saab kergelt bussi ja metrooga, igal pool on vastavad sildid väljas. Meile avaldas väga muljet Budapesti metroosüsteem - see oli arusaadav, kiire ja viis kohale peaaegu igasse soovitud sihtpunkti. Heaks viisiks linna imetleda siis, kui jalad juba väsinud, on sõita nr 2 trammiga mööda Doonau kallast, sealt avanevad kenad vaated. Kahe nädala ühsitranspordipilet maksis u 20 eurot, selle sai osta juba lennujaamast.
  •  Doonaul on hulgaliselt laevu, mis turistidele sightseeingu reise korraldavad. Vaata neist kõigist mööda ning vali hoopis ühistranspordilaevuke - hinnavahe on mitmekordne. Siit aga soovitus mugavaks ettevõtmiseks: kuna graafik on neil hõre (nädalavahetusel vaid korra tunnis), vaata eelnevalt ajad järele ning mine võimalikult marsruudi alguses olevasse peatusesse. Nii saad endale meelepärase isekoha valida ning väldid võimalust, et pardale ei mahu, nagu meil esimesel korral juhtus.
  •  Hea moodus käigu pealt toredaid ja taskukohaseid söögikohti ning muuseume, vaatamisväärsusi ja poekesi leida on kasutada UseIt kaarti. Tegemist on voldikuga, mille on kokku pannud noored kohalikud nende jaoks, kes reisivad linna tõelise olemuse avastamiseks. Ei mingeid reklaame ja altkäemakse, et kaardile pääsed, vaid tõelised kohalike lemmikud ning külastamist väärt kohad.
  •  Hea uudis vintagemoe ja kohalike disainerite austajatele! Selliseid poode Budapesti jagub, meie külastasime neist kahte: Retrock ja Szputnyik. Mõlemad olid üllatavalt suured ning mitmekülgse valikuga. Midagi meie Tali ja Les Petites poe sarnast - Insitu. Reisilt olles postkaardi saatmiseks ei pea valima seda kõige värvilisemat linnavaadet, mida tänavanurgakioskis müügis näed, disainipoest võib leida midagi palju huvitavamat! Ja Insitu kõrval on midagi veel huvitavamat, kui postkaardid..
  • Cukorka! Kui olla kimpus suveniiridega, siis üheks vahvaks ideeks on Budapestis kohapeal valmistatud karamellid. Neid on võimalik osta nii purgikestes kui pakendatult ning hea õnne korral võib isegi voolimisprotsessi oma silmaga näha.
  •  Kui on soov Parlamenti külastada, siis peab pileti selle jaoks internetist ette ostma. Sisse pääseb vaid giidiga grupis ning kohapeal saab piiratud koguses pileteid osta vaid samaks päevaks. Kõige populaarsem on külastus inglise keeles, kuid kui vallata mõnda muud keelt (vene, prantsuse, hispaania, itaalia, saksa), siis on võimalus endale koht ka samal päeval kohapealt saada. Kõige kindlam on aga pilet internetist ette osta.
  •  Iga päev (10:30 ja 14:30) olenemata ilmast on huvilistel võimalus osa võtta tasuta (väike tasu giidile siiski soovitatav, sest muud palka nad selle eest ei saa) linnaekskursioonist, mis läbitakse jala. Kogunemiskohaks on Vörösmarty väljakul asuv purskkaev (kuhu pääseb loomulikult metrooga) ning grupi suurust ei oska keegi kunagi ette arvata. Meie jäime oma giidiga väga väga rahule ning soovitame kõigil osa võtta just esimesel-teisel päeval linna jõudes! Saab kuulda natukene ajalugu, kombeid, keelt. Informatiivne, külastatakse põhilisi vaatamisväärsusi ning võimalik giidilt kõike küsida.
  • Kultuuritänavaks ristitud Kazinczy utca on populaarne peokoht noorte seas, põhiliseks tõmbanumbriks Szimpla Kert. Üle tee pubist on Ramenka, võimalus ülisuureks jaapani nuudlisupiks, mida me kumbki lõpuni ei jaksanud süüa.
  • Kindlasti minna vähemalt korra spasse! Széchenyi, Gellért, Rudas, Kiraly, Lukacs.. valikuid on palju! Kaasa võtta nagu ikka ujumisriided ja saunalina, mida on võimalik ka laenutada. Enne külastamist võiks kodulehelt järele uurida, kas spa on avatud kõigile. Nimelt peaks kuulu järgi olema mõndades eraldi vaid meeste- ja naistepäevad, nädalavahetustel üldjuhul siiski kõigile avatud. Ka võib olla vanusepiiranguid, Veli Bej's oli alla 14-aastastele sissepääs keelatud.
Põhiline sai kirja pandud ja pildid on otsas. Loodan, et oli tore ja kasulik lugemine! Tahaks öelda, et mis muud, kui järgmist reisi planeerima, kuid tegelikult on sügis täitsa käes ja vähemalt minu jaoks on aeg mõtted reisimisest mõneks ajaks eemal hoida. Kõik on uus septembrikuus - olen nüüd püsivalt tagasi Tallinnas ning hakkan vaikselt uurima ja mõtlema mida ma siin teha tahaksin. Põnevad (ja natukene hirmuäratavad) ajad :)

Triin said...

kuidas budapestis kaardimaksed toimivad restoranides, toidukohtades? saab tavalise VISA-ga hakkama või peaks sularaha varuma?

Eliise said...

Hei, meie kasutasime kaardimaksel Nordea Maestro kaarti ja toimis, VISA kohta ei oska öelda