January 1, 2015

Jõulud Itaalias

Meenutused veel eelmise aasta lõpust, veetsin jõulud Nicola juures Bolognas. Saabusin sinna 20. hommikul ning peale väikest uinakut asusime kohe kuuske ehtima. Kiitsin nende kuuseehete valikut, kõik punane. Kui mina väike olin, siis olid meie majas kuuseehted kõikvõimalikes toonides ning mida säravam oli, seda parem. Kuusk ei ägisenud otseselt kunagi ehete rohkuse all, kuid mingisugust siduvat joont kõigi ehete vahel kohe kindlasti ei olnud.
Iga päev sõime hommikuks lõigu traditsioonilist jõulumaiust panettone't. Tegemist on kõrge ja suure õhulise keeksiga, kus on sees rosinad või kuivatatud puuviljad. Kuna õige valmistamine võtab väga kaua aega, ostetakse see tavaliselt poest või viiakse kingiks.
Enne jõule käisime veel kesklinnas, seal oli prantsuse jõuluturg
Ilm oli soe, parematel päevadel 10 kraadi. Kui 28. detsembril ära tulin, hakkas õrnalt lund sadama.
Kui ma tavaliselt reisides ei taha eriti klaasist purke-pudeleid pagasisse panna, siis sellel korral oli mu kohvris lausa neli purunemisohtlikku eset: glögipudel, purk jõhvikamoosi, kõrvitsat ning Nicola emale kingiks mõeldud suur klaaspurk isetehtud müsliga (mis sai palju kiidusõnu nii kingisaajalt kui ka teiselt, kellel maitsta lubati). Nimelt olin ma nõuks võtnud ikka natukene Eesti moodi samuti tähistada. Sülti ja hapukapsast ma ei söö, sealiha ei ole minu jaoks samuti väga oluline, kuid ilma verivorsti ja vanaema kõrvitsata ei saa. Vorstid tulid mõnusad, mina ja Nicola sõime mõlemad kaks tükki, kuid Nicola ema ei olnud just väga lummatud mõttest jõuluõhtul VERD süüa.

Eesti jõulusöök:
 ja Põhja-Itaalia jõulusöök.

Traditsiooniliseks roaks Bolognas jõulude ajal on tortellinid puljongis. Puljong valmib mitu tundi erinevate lihade, porgandite jms koos küpsemisel. Täidetud pasta võib kas osta või ise teha. Meie tegime minu suureks rõõmuks ise.
Jahu pannakse lauale kuhja, keskele auku lüüakse munad ning hakatakse tasapisi taignaks sõtkuma. Valminud pallist lastakse siis pastamasina vahelt ribad välja, mis natukene kuivama peavad.
Ribadest lõigatakse ruudud ning siis tuleb lihtsalt näppudel kiirelt käia lasta. Tortellini täidisesse läheb sealiha, mortadella  ja parma sink, parmesan ja muna.
Kuna postitus läks kuidagi eriti pildirohkeks, teen siin pausi ning mõni teine päev näitan meie piparkoogitegu. Siin pilt meie piparkoogimajast ("jupid" tulid IKEAst).

2 comments:

Sandra R said...

wow, see piparkoogimaja näeb välja kui poest ostetud :D Ma kodus ise tehes ei suudaks vist iial midagi nii ilusat kokku meisterdada :D
Ja see pastategu pakkus mulle huvi. Kuidas te selle segu sinna pastataigna vahele panite?

Eliise said...

Piparkoogimaja näeb nii hea välja sellepärast, et seinad ja katus tulid valmiskujul, meie asi oli vaid kaunistada ja glasuuriga kokku liimida :D

Taignast tegime pisikesed ruudud (max 3 cm küljega), keskele läheb tükike täidist. Siis tuleb ruut voltida pooleks ja kinni vajutada nii, et moodustub kolmnurk ja täidis jääb sinna vahele. Seejärel tuleb kokku pigistada kaks kolmnurga otsa, hea on seda teha nimetissörme ümber, sest vahe peab sisse jääma. Leidsin ühe video, seletada on natuke keeruline: https://www.youtube.com/watch?v=tx16a5vgrvI