November 28, 2012

Erasmus in Schools

Eelmisel kolmapäeval jõudis kätte minu kord ühte Soome kooli külastada, et rääkida Erasmusest, endast, Eestist, oma õpingutest siin ja muust. Septembris panin end kirja "Erasmus in Schools" programmi, mis otsibki koole, kes oleks huvitatud tudengeid külalistena klassi rääkima kutsuma. Kool saab sellest võimaluse õpilaste silmaringi laiendada nii välismaal õppimise koha pealt kui ka erinevate inimestega suhtlemise näol. Erasmuse tudengid saavad näha õiget Soome kooli, kohtuda noortega, lõbusalt aega veeta. Tänutäheks saab kinopiletid ja tunnistuse, et oled sellisel asjal osalenud.
Siin on esimene klass, kellele loengut pidasin. Noored olid ikkagi suhteliselt tagasihoidlikud, kuid viisakad ja kuulasid vaikselt. Kokku käisin neljas tunnis - esimeses kohas näitasin oma powerpointi ja mulisesin päris pikalt. Õpilased küsisid asju, õpetajad ka, kes tegelikult tundi andma pidid. Oli lõbus, õpilased olid huvitatud. Kõige suurem huvi oli ikkagi selle vastu, et ma Eestist olen. Võiks arvata, et nii lähedalt, et nende jaoks igav, kuidas keeleerinevused olid neile väga põnevad. Pidin igasuguseid asju tahvlile kirjutama.
Ühes tunnis pidin lausa sünnipäevalaulu tahvlile kirjutama, et nad seda siis mulle laulda saaks (nädala pärast oli sünnipäev mul).
Kõige populaarsem oli see slaid.

Mulle avaldas väga muljet nende kool, Helsingin Uusi Yhteiskoulu. Eksisin küll sinna teel ära natukene ja õpetaja vabandas, et tegemist pole kõige parema piirkonnaga, kuid koolimaja ise andis minu jaoks eliitkooli mõõdu välja, mida ma ka neile ütlesin. Ja mille üle neil väga hea meel oli. Kõik klassiruumid olid hästi tehnikaga varustatud, neil oli lausa suur auditoorium ja puha. Kõige enam meeldis mulle köögiklass, see kus käsitöö raames vahel kokatakse. Minu koolis oli selleks üks pisike ruum ühe köögiga, kus siis 15 tüdrukut ühe pliidi kohal supi keemist vaatasid. Nendel on aga ühes suures ruumis neli köögisaart, nagu kuskil Masterchefi telesaates. Väga uhke oli. Lisaks kohtusin muusikaõpetajaga, kes on eestlane, kuid juba 20 aastat seal koolis õpetanud.
Kolmas tund oli füüsika ja seal osalesin nagu kõik õpilased, kuulasin õpetajat ja vaatasime kosmose videosid. Füüsikaõpetaja oli USAst pärit ja tema naine on eestlane. Ta lausa teadis minu gümnaasiumit Eestis ja ütles, et nad on koostööd teinud Tehnikagümnaasiumiga. Väga tore mees oli.

Neljas tund aga pidin samuti jälle oma powerpointi näitama ja rääkima, kuid õpilased olid väga tuimad. Võibolla sellepärast, et oli päeva lõpp ja kõik olid väsinud, kuid täiesti null-emotsioon oli. Mina seostan seda pigem sellega, et sealse tunni õpetaja oli väga ükskõikne ja kadus esitluse ajaks klassi taha nurka ning ei pärinud mitte midagi. Eelmised õpetajad olid rohkem kaasatud, küsisid minult ja tõlkisid mingeid kohti soome keelde, igaks juhuks. Selline käitumine loob minuarust sellise õhkkonna, kus õpilased julgevad küsida ja saavad aru, et võibki küsida ja uurida, selleks ma seal olen. Eelmistes tundides mõned õpilased ei julgenud otse minult inglise keeles midagi küsida, vaid küsisid oma õpetajalt soome keeles, kes siis minult küsis. Aga viimases tunnis tundus tõesti, et selline võimalus pole olemaski.. 

Igatahes selline kogemus siis. Igal juhul on mul hea meel, et läksin. Päeva esimene pool oli lõbus ja tore, koolimaja oli uhke. Lõunatasin õpetajatelauas, söögiks olid tortillad, mida kõik ise endale koostasid.
Nii sinna kooli minnes kui tulles eksisin natukene ära ja pidin teed küsima. Soomlased on alati nii abivalmid ja tulevad kasvõi ise kaasa, et õige koht mulle kätte näidata. Haruldane pole ka see, kui nad helistavad infoliinile ja küsivad millegi asukohta, mida mul parasjagu vaja on. Ülemine pilt on tehtud teel koju.

2 comments:

Una Park said...

Vau, sa oled nii julge! Sa võtad ikka igast võimalusest kinni, mis pakutakse.

Väga huvitav oli lugeda Soome koolide ja inimeste kohta. Soome on ju nii lähedal aga samas enamus Eesti inimesi on ju ainult Helsingi poode näinud, mitte seda päris elu.

Eliise said...

Aitäh! Tegelikult olen ma esmakohtumisel suhteliselt tagasihoidlik ja esinemiseid kardan aga vahel suudan end ületada ja üllatan ennastki :)